در باب تقلید

ساخت وبلاگ
موضوع بسیار مهمی که اغلب از من پرسیده میشود و خود نیز همواره شاهد آن هستم ، موضوع تقلید از قاریان تراز اول مصر میباشد...
نکته حائز اهمیت در این قضیه آن است که هرگاه موضوع تقلید پیش می آید ، ذهن ها به سوی تقلید صوت از قاری مورد نظر پیش میرود و این موضوع تا جایی است که معلمین جلسات نیز چنین برداشتی دارند و تنها از روی شکل و جنس صدای قرآن آموزان تجویز خود را در خصوص تقلید از یک قاری مصری می نمایند.....
در حالی که موضوع تقلید صوت از یک فرد اشتباهی بزرگ است که متاسفانه در بین قاریان بسیار رواج دارد .......
گفتنی است تقلید در هنر تلاوت تنها در سبک و سیاق و ردیف و تفکرات موسیقایی آن مجاز است و لا غیر...... زیرا هر فرد صدای خاص خود را دارد و نباید ماهیت آنرا در خواندن و تلاوت تحت الشعاع دیگران قرار دهد......
پس با این تفکر میتوان گفت حتی یک قاری با صدای باریتون یا حتی باس نیز میتواند از سیاق یک استاد تلاوت با صدای چپ کوک تقلید کند به شرط آنکه تنها روش او را در هنرش بکار گیرد....
البته سنخیت صدای قاری که میخواهد تلاوت را آغاز کند با استاد تلاوت مورد نظر ، موضوعی است که باید به آن نیز توجه شود، لکن موضوع اساسی علاقه به روش قاری استاد مورد نظر و  مسائلی همچون روحیات فرد و توانایی های ذهنی و صوتی فرد دارد......
در این میان میخواهم به نکته فوق العاده مهم دیگری در این خصوص اشاره نمایم و آن مربوط میشود به این بحث که انسان وقتی به صدای یک قاری یا خواننده گوش میدهد ناخودآگاه تحت تاثیر صوت او قرار میگیرد و میخواهد صدای خود را به وی شبیه کند و این مرحله ای بسیار حساس برای یک قاری میباشد و باید تمام تلاش خود را بکند تا در گودال تقلید صوت نیفتد....
با این حال توصیه ای که این حقیر برای مبتلا نشدن به این حالت دارم این است که قاریان افرادی را برای تقلید انتخاب نمایند که در صورت افتادن هرچند جزئی در وادی تقلید صدا ، لااقل از صداهایی تقلید کنند که صدا را بطور صحیحی تولید میکنند و در صورت تقلید صدا از آن ها صدایشان کمتر به سمت تولید ناصحیح  برود...
دراین باب نیز متاسفانه اغلب مدرسین مباحث هنر تلاوت، قاریانی را که جنبه های منحرف کننده ی صوت به اصوات غیر صحیح مانند صوت توگلویی را دارند به قاریان نوآموز تجویز میکنند و از تقلید  قاریانی که شنیدن صدای آنها انسان را به تولید صوت صحیح رهنمون میسازد منع میکنند.....
به عنوان نمونه در اغلب جلسات ،برای قاریانی که در ابتدای آموزش تلاوت قرآن هستند، شنیدن و تقلید از تلاوت های استاد عبدالباسط و منشاوی (خصوصا استاد عبدالباسط به سبب خروجی صوت منحصر) را میکنند.... این دو بزرگوار دارای صداهایی بوده اند که در صورت تحت تاثیر قرار گرفتن از صوت ایشان، به برخی معظلات صوتی دچار خواهیم شد ، زیرا فرم خروجی صوتشان تا اندازه ای منحرف کننده میباشد و هنگامی که ناخودآگاه در مقام تقلید صوت از ایشان قرار میگریم مشکلات مذکور پیش می آیند....
در عوض تحت تاثیر قرار گرفتن با صوت اساتیدی همچون استاد #مصطفی_اسماعیل یا استاد #شحات به سبب حالت و فرم خروجی صحیح که ناخودآگاه این حالت را به مخاطب نیز القا میکنند میتواند در هدایت صوت قاریان به سمت تولید مناسب صدا موثر باشد....
نکته تاسف بار در این خصوص آن است که بیشتر معلمین هنر تلاوت قرآن ، قاریان را در ابتدا به گوش دادن به صوت اساتیدی همچون #عبدالباسط یا #منشاوی تشویق میکنن و از شنیدن تلاوت اساتیدی مانند مصطفی اسماعیل یا شحات منع میکنن که به هیچ عنوان توجیه علمی و منطقی در آن وجود ندارد....
در آخر از این بحث ها میتوان نتیجه گرفت که موضوع پیشنهاد به تقلید ارتلاوت اساتید تراز اول تلاوا به قرآن آموزان تا چه اندازه مهم است که متاسفانه به سبب عدم آگاهی برخی مربیان این امر، صوت قاریان به سمت مطلوب و صحیح حرکت نمیکند و خروجی این قصور، تولید با تکلف و سخت صوت برای بیشتر قاریان در جلسات میباشد.....
امیدوارم که بیان این مطب نیز قدمی کوچک در پیشبرد مباحث تخصصی هنر تلاوت قرآن در بین علاقمندان باشد.....
#رضا_روانبخش
برگرفته شده از کانال تلگرامی-نسیم گلشن وحی
موضوعات مرتبط: قاریان ایرانی ، نکات آموزشی ✅آموزش صحیح نفس گیری...
ما را در سایت ✅آموزش صحیح نفس گیری دنبال می کنید

برچسب : تقلید, نویسنده : mujtabasoldier بازدید : 80 تاريخ : دوشنبه 30 مرداد 1396 ساعت: 16:46